Kiropraktik

Kiropraktik for hunde

Kiropraktik er en manuel behandlingsmetode, der kan ses som et supplement til den traditionelle dyrlægebehandling. Kiropraktoren undersøger bevægeligheden af de enkelte ryghvirvler. Det, der typisk findes ved et problem, er nedsat bevægelighed. På grund af smerter vil hunden spænde de små muskler omkring hvirvlerne, dermed bevæges hvirvlerne mere trægt eller er måske helt låste. Det er ofte meget små forandringer der undersøges for. Typisk vil man ikke kunne se noget på et røntgenbillede.

Følgende er bare nogle af de symptomer, der kan tyde på at din hund har brug for hjælp af en hunde kiropraktor:

• Logrer skævt med halen
  • Vil ikke springe op i sofaen/bilen
  • Øm for klappen på ryggen
  • Sidder skævt med bagparten
  • Kan ikke dreje hovedet til siden
  • Mere træt og ugidelig end ellers
  • Går skrævende med bagben
  • Pludselige ryg eller nakkesmerter som et hekseskud

Behandling

Når der findes nedsat bevægelighed under den kiropraktiske undersøgelse behandles der med det samme. Behandlingen består i en retningsbestemt meget hurtig og kort impuls med hånd eller fingre på den berørte hvirvel. Herved genskabes normal bevægelighed af hvirvlen.

Ofte er det nok med 2 – 3 behandlinger for at rette problemet. De fleste hunde vil gerne behandles og nyder faktisk behandlingen. En kiropraktisk behandling kræver ikke bedøvelse af hunden.

Opstår spændingerne/låsningerne i ryggen som følge af kroniske problemer som gigt eller lignende, kan hunden have glæde af løbende behandlinger med 2 – 8 måneders mellemrum. På den måde løsnes de hvirvler, der opstår spændinger omkring, inden det giver store problemer for hunden. På den måde oplever hunden større velvære trods det kroniske problem i bevægeapparatet.