Massage

Alle hunde kan på et tidspunkt i deres liv få brug for massage. Hundens krop er opbygget som menneskets, og de skader der ses hos os, kan vore hunde også få.

Hunden kan bare ikke fortælle os, at den har smerter men vil vise fysiske tegn.

Følgende er blot nogle af de symptomer, der kan tyde på et problem:

• Halthed
  • Svært ved at rejse sig fra kurven
  • Stive ben når hunden rejser sig, stiv gang, ”svært ved at komme i gang”
  • Vil ikke springe op i sofaen/sengen/bilen
  • Mistet sit gode humør/pludselig aggressiv
  • Sover mere end normalt
  • Sidder skævt med bagparten
  • Kan ikke dreje hovedet til siden
  • Vil ikke arbejde/yde som normalt

Massage øger hundens velvære og virker afstressende, ligesom der ved massage frigøres endorfiner som virker smertestillende.

Brugshunde som f.eks. jagt- og agilityhunde har ofte muskelspændinger, og løsnes disse mindskes risikoen for skader, og ydeevnen forbedres.

Massage er i særdeleshed godt til ældre hunde og/eller hunde med gigt, samt hunde med albue- og hofteledsdysplasi. Disse hunde mister ofte muskelmasse fordi de aflaster det/de smerteplagede led, og belaster kroppen uhensigtsmæssigt så der opstår muskelspændinger. Ved massage suppleret med genoptræningsøvelser kan vi genopbygge tabt muskelmasse samt løsne muskelspændinger.Det samme er gældende for hunde der efter en operation for f.eks. sprængt korsbånd, benbrud eller andet har været holdt i ro i en periode. Disse hunde kan have besværet gang og har ofte behov for massage og fysioterapi, herunder udstrækningsøvelser for at øge deres fleksibilitet og give dem bevægelsesfriheden tilbage.