Tænder

Tandproblemer er en af de aller hyppigst forekommende sygdomme hos hunde og katte. Ofte præsenteres problemet først for dyrlægen, når det er MEGET fremskredent, og ofte er ejer uvidende herom. Det kan være når dyret lugter kraftigt ud af munden eller stopper med at spise. På dette stadie kan tilstanden kræve mere omfattende og radikale behandlinger.

Med et øget fokus på tandpleje er det vores ønske at forbedre tandsundheden hos hunde og katte. Dette indebærer regelmæssige tandundersøgelser og gerne daglig tandbørstning.

På baggrund af vores erfaringer skal lyde 4 gode råd:

• Hunde og katte skal IKKE lugte ud af munden. Hvis du bemærker det vil det ofte være som følge af tandkødsbetændelse eller paraodontose. Disse tilstande kræver behandling, og forsvinder ikke af sig selv uden, tværtimod.

• Vi anbefaler at man jævnligt som ejer ser på sit kæledyrs tænder, for derved selv at fornemme en eventuel udvikling i udseende af tandkød og tænder. For lettere at kunne gøre dette er det en fordel, at man allerede som hvalp eller killing vender dyret til at få åbnet munden, da de i denne alder ofte hurtigt accepterer det.

• Små hunde under 10 kg. er mere udsatte for paraodontose. Vi har set mange unge små hunde med fremskreden paraodontose allerede i 3 års alderen, og hvor tandudtræk har været eneste løsning. For at undgå dette kan regelmæssige tandundersøgelser fra en tidlig alder være en rigtig god investering.

• Som ejer kan man reducere risikoen og omfanget af tandkødsproblemer væsentligt, hvis man børster tænder på sin hund dagligt. Hvis der ønskes assistance til at komme godt i gang vil vores veterinærsygeplejersker på klinikken meget gerne hjælpe med råd og vejledning herom.